Followers

Saturday, November 14, 2009

sedikit petua semasa mengandung

"Telah menceritakan kepada kami oleh 'Amru bin Hafsah dan Abu Naar
dari Muhammad bin Al-Haitham dari Ishak bin Hanjih, dari Husaif dari
Mujahid daripada Al-Khudri yang berkata : "Rasulullah s.a.w. telah
berwasiat kepada Saidina Ali bin Abi Talib r.a di mana baginda telah
bersabda :

1. "Wahai Ali, bila pengantin perempuan masuk ke dalam rumahmu, maka
(suruh ia) tanggalkan kasutnya ketika ia duduk dan (suruh ia) membasuh
kedua-dua kakinya. Maka sesungguhnya apabila kamu berbuat demikian
Allah mengeluarkan tujuh puluh ( 70 ) jenis kefaqiran dari rumah kamu,
dan Allah s.w.t. menurunkan tujuh puluh ( 70 ) rahmat yang sentiasa
menaungi di atas kepala pengantin sehingga sentiasa keberkatan itu
meratai setiap penjuru rumahmu dan pengantin itu sejahtera da! ri
penyakit gila, sawan (gila b**i) dan sopak selama mana ia berada di
dalam rumah tersebut. Laranglah pengantin itu daripada memakan dan
meminum empat ( 4 ) jenis makanan ini pada minggu pertama perkahwinan
iaitu :

1. Susu 2. Cuka 3. Coriander (Ketumbar) 4. Apple Masam"

Saidina Ali r.a bertanya :
"Wahai Rasulullah, mengapakah empat jenis makanan ini di larang..?"

Baginda menjawab :
"Kerana rahim perempuan itu kering dan sejuk, dengan sebab dari empat
perkara (makanan) ini untuk menghalang dari dapat anak. Sesungguhnya
tikar di penjuru rumah adalah lebih baik daripada perempuan yang tidak
dapat anak."

Saidina Ali r.a bertanya :
"Wahai rasulullah, mengapakah cuka itu di larang..? (semasa haid dan
semasa minggu pertama perkahwinan)."

Baginda menjawab :
"Apabila ia minum cuka! semasa haid, sesungguhnya haidnya itu tidak
akan bersih selama-lamanya secara sempurna.

Mengenai Coriander (ketumbar) ia mengganggu haid di dalam perutnya dan
menyukarkan kepadanya kelahiran.

Tentang Apple masam, ia memotong haid sebelum masanya maka menjadikan
haid itu berlalu begitu saja dengan sebabnya."

sedikit panduan untuk ibu yg first time mengandung. kalau tak terpaka bergantung penuh dengan mak bapak pulak..kalau yg jenis rajin bertanya. ok la juga..
ada yg berat mulut tu..lingkup..

kaedah menadapat anak yg soleh/solehah..bermula dari memilih pasangan hidup lagii..
sebab Kehidupan suami isteri ketika mengandung akan mempengaruhi janin. kalau ibu bapa peranagi buruk masa mengandung..
emm ada harapan la tabiat tu diwarisi oleh anak dalam kandunagn.. so tak bley marah anak sangat kalau anak tu lain macam jee..
..sebab anak2 cermin mak bapak..

Oleh itu terdapat adab-adab yang perlu bagi suami dan isteri.
Semasa mengandung suami dan isteri digalakkan menjaga lidah, menjaga sikap, menjaga perangai, menjaga hati dan sebagainya, agar anak yang dikandung beroleh segala kebaikan dan keberkatan.

Malah, digalakkan memperbanyakkan amalan sunat, mengaji, bersedekah, bersabar, tenang dan gembira agar proses mengandung dan bersalin berlangsung dengan selamat dan anak yang bakal lahir akan terjaga emosinya dan mendapat rangsangan awal.

Adab isteri terhadap suami ketika mengandung

1. Mengasihi dan menyayangi suami
2. Menjaga perkataan terhadap suami
3. Tidak terlalu cerewet
4. Menjauhi daripada perasaan yang tidak baik terhadap suami
5. Menghargai pandangan dan nasihat yang diberikan suami, orang tua serta ahli keluarga
6. Menghormati kaum muslimin dan muslimat serta berbuat baik kepada mereka
7. Menjauhi dari mengumpat dan menghina orang lain.

Adab suami terhadap isteri

1. Menunjukkan kasih sayang terhadap isteri
2. Jujur dan setia pada isteri serta tidak memberi layanan yang kejam dan kasar
3. Selesaikan selisih faham
4. Tidak mudah menjatuhkan talak atau mengeluarkan perkataan yang sama sepertinya.
5. Kerap melakukan sembahyang sunat dan mendoakan isteri dan anak selamat

amalan2, zikir2 serta surah2 yang bagus untuk diamalkan oleh suami dan isteri semasa mengandung, antaranya:
* Surah Al-Fatihah (Untuk terang hati dan kuat ingatan)
* Surah Maryam (Untuk memudahkan ibu bersalin)
* Surah Yusuf (Untuk memperoleh anak yang cantik rupa dan cantik akhlak)
* Surah Luqman (Untuk memperoleh anak yang cerdik akal dan cerdik jiwa)
* Surah Yaasin (Untuk ketenangan hati dan anak tidak terpengaruh dengan godaan syaitan yang mengajak kepada maksiat)
* Surat Toha (Semoga bayi lembut hati)
* Surah Al-Nahl (Untuk melahir anak yang berdisplin)
* Surah Hujurat (Untuk memperbanyakkan susu ibu dan anak bersifat berhati-hati)
* Surah Al-Taubah (Untuk membersih jiwa dan terpelihara daripada maksiat)

3. Tanggungjawab bapa

1. Mengazankan dan mengamatkan anak yang baru lahir

Tujuannya adalah untuk mengingatkan kembali perjanjian bahawa hanya akan bertuhankan Allah s.w.t. ketika di alam rohani. Ini bersesuaian dengan firman Allah s.w.t. dalam surah Al'Araf ayat 172 yang berbunyi

"Dan (ingatlah) ketika Tuhanmu mengeluarkan keturunan anak Adam dari tulang punggungnya dan Tuhan mengambil kesaksian sari mereka sendiri, firmanNya: Bukankah aku ini Tuhanmu? Mereka (roh manusia) menjawab: Benar! Kami telah menyaksikan. Nanti di hari kiamat agar kamu tidak mengatakan bahawa kami lalai tehadap hal ini."

2. Menanam uri ( basuh dan tanam..tanam sekadar..,
tidak digali oleh binatang liar..org dulu dia bakar kat atas..
supaya tak de kesan tanam..kemudian letak la batu ke..supaya jgn kena gali..jgn tinggal kan uri kat hospital..)

3. Mendoakan anak
+ Doa agar anak patuh kepada Allah s.w.t.- surah Al-Baqarah ayat 128

"Wahai Tuhan kami! Jadikanlah kami berdua: Orang-orang Islam (yang berserah diri) kepadaMu dan jadikanlah daripada keturunan kami: Umat Islam (yang berserah diri) kepadamu dan tunjukkanlah kepada kami syariat dan cara-cara ibadat kami dan terimalah taubat kami, sesungguhnya Engkaulah Maha Penerima taubat, lagi Maha Mengasihani."

+ Doa agar diberi anak yang baik - surah Ali-Imran ayat 38

"Ketika itu Nabi Zakaria berdoa kepada Tuhannya, katanya: Wahai Tuhanku! Kurniakanlah kepadaku dari sisiMu zuriat keturunan yang baik; sesungguhnya Engkau sentiasa Mendengar (menerima) doa permohonan."

+ Doa agar anak menyenangkan hati - surah Furqan ayat 74

"Dan juga mereka (yang diredai Allah itu ialah orang-orang) yang berdoa dengan berkata: Wahai Tuhan kami, berilah kami beroleh dari isteri-isteri dan zuriat keturunan kami: Perkara-perkara yang menyukakan hati melihatnya dan jadikanlah kami imam ikutan bagi orang-orang yang (mahu) bertakwa."

+ Doa agar anak tetap mengerjakan sembahyang - surah Ibrahim ayat 40

"Wahai Tuhanku! Jadikanlah daku orang yang mendirikan sembahyang dan demikianlah juga zuriat keturunanku. Wahai Tuhan kami, perkenankanlah doa permohonanku."

4. Panduan menamakan anak

o Nama anak harus diberikan pada hari kelahirannya atau hari ketiga atau pada hari aqiqah atau beberapa hari selepas itu
o Nama anak hendaklah dipilih dari nama-nama yang baik dan haram menggunakan nama yang mengabdi kepada sesuatu dari Allah s.w.t seperti Abdul Uzza, Abdul Kaabah dan lain-lain

http://namanamaislam.com/category/nama-melayu/

http://namanamaislam.com/category/nama-nama-islam/

http://namanamaislam.com/category/nama-lelaki/

http://namanamaislam.com/category/nama-perempuan/

http://namanamaislam.com/category/nama-larangan/

5. Menyembelih aqiqah

6. Mengkhitankan anak

o Menurut Imam Shafie berkhitan adalah wajib.
o Hikmah berkhitan
+ Asas daripada kebersihan dan merupakan syariat Islam yang perlu dikerjakan
+ Menyempurnakan tuntutan syarak yang sesuai dengan sunah Nabi Ibrahim a.s. dan Nabi Muhammad s.a.w.
+ Sebagai perbezaan antara orang Islam dan penganut agama lain
+ Dari aspek kesihatan ia mendatangkan kebersihan pada zakar dan membebaskan kekotoran yang tersimpan di dalamnya
+ Menjaga kesihatan batin serta memelihara dari menghidapi penyakit kelamin


Nasihat Pemakanan kepada ibu semasa mengandung

1) Jangan makan nenas - sebab tajam terutama di awal 3 bulan pertama kandungan boleh menyebabkan keguguran.(kuah dia pun jgn makan)
2) Jangan makan pucuk/ulam2 melarat atas tanah (ie ulam pegaga) - sebab takut uri melekat dalam rahim waktu bersalin.
3) Jangan makan ulaman berbau seperti petai dan jering waktu hujung kandungan - sebab nanti air mentuban berbau busuk.
4) Jangan minum ais - sebab melemahkan anggota badan tapi kebiasaannya waktu badan kan senantiasa rasa panas dan memang nak cari ais jek.
5) Jangan travel jauh2 di waktu awal 3 bulan kandungan - takut rahim lemah dan tak dapat menahan dari keguguran.
6) jangan makan mayonaisse sebab dari telur yang mentah-banyak bakteria lah tuu..

Banyakkan :-

1) Minum air susu, kacang soya.
2) Makan buah2an - biasanya ibu mengandung hadapi masalah buang air besar.
3) Makan sedikit2 tetapi lebih kerap di pertengahan hingga hujung kandungan sebab bila bayi makin membesar akan menghimpit ruang usus menyebab kita cepat rasa senak dan mengah.
4) Ikut nasihat doktor tentang pemakanan multivitamin.
5) Ambil folic acid (doktor biasanya akan beri nih) untuk penambahan darah.
h) Kerap makan sayur bendi bagi memudahkan laluan bayi.
i) Minum sesudu camca teh minyak kelapa buatan sendiri sejak usia kandungan 6 bulan. Amalkan seminggu 3 kali dan apabila sudah berumur 9 bulan amalkan ia setiap hari.
j) Bagi kulit bayi yang putih/ bersih - amalkan makan buah epal dan minum susu. Selain meminum air soya.
k) Amalkan makan buah kurma sepanjang tempoh kehamilan ia membantu memberi tenaga, sumber kalsium dan melembutkan otot rahim dan seangkatannya/memudahkan laluan bayi/selain turut berperanan memperhaluskan nurani bayi disertai zikir/selawat.

Amalan di hujung kandungan :

1) Banyakkan berjalan bagi memudahkan bersalin.
2) Minum air kelapa bagi membantu menghilang masalah kerak kepala bayi dari berlarutan (ni biasa ada pada setiap bayi baru lahir)
3) Ikut kelas latihan persediaan bersalin supaya kita tak terjerit2 bila nak bersalin nanti.
4) Bila mandi, gunakan air suam. Mandi dengan air yg terlalu sejuk ataupun terlalu panas akan mengakibatkan kesan buruk terhadap kesihatan. Jangan mandi berendam terutama pada usia kehamilan 8 bulan ke atas.
5) Pada bulan-bulan terakhir kehamilan, ibu memerlukan ketenangan.
6) Jaga PAYUDARA dengan baik, dengan menyapu minyak zaitun atau losyen bersesuaian pada puting susu. Ini dapat mengelakkan terjadinya pecah-pecah pada puting susu terutama jika anda ingin menyusui anak anda kelak. Ingat : MOM's MILK IS THE BEST.

Petua Lain :

* Pecahkan masa makan kepada 6 bahagian. Selalunya perempuan yang mengandung tidak dapat untuk mengambil makanan yang banyak dalam satu waktu.
* Banyakkan mengambil makanan yang berkhasiat, mium susu, soya dan sebagainya.
* Banyakkan minum air sekurang-kurangkanya 8 gelas sehari.
* Berjalan sekurang-kurangnya 30 minit setiap hari.
* Lakukan senaman Kegel untuk menguatkan otot-otot rahim. Macammana senaman ini? Bila buang air kecil cuba tahan. Begitulah bentuk senamannya. Lakukan setiap hari, mulakan dari jumlah yang kecil dan tingkatkan dari hari ke hari.
* Jika pergi ke sesuatu tempat menaiki kenderaan, mesti berhenti dan keluar berjalan-jalan selama 15 minit bagi setiap 2 jam.
* Banyakkan beribadat dan tunjukkan akhlak yang mulia.
* Makanan Tambahan Yang Perlu

1. Protein
Cth; Daging, susu, keju, ikan, telur, biji-bijian, tauhu atau tempe.
Tambahan protein penting untuk pembentukan otot, kulit, rambut dan kuku.

2. Kalsium
Cth; Susu, biji-bijian, kacang dan sayuran.
Kalsium diperlukan untuk membentuk tulang dan gigi. Jika janin tidak mendapat kalsium yang mencukupi, dia akan memperolehinya daripada tulang si ibu. Ini boleh menyebabkan ibu kekurangan kalsium. Gejala bakal timbul; gigi rosak dan hilang, sakit tulang belakang.

Susu mempunyai protein, lemak, kalsium, fosfat, zat besi, sodium, potassium serta vitamin C. Oleh itu, untuk mendapat nilai terbaik daripada susu, PILIHLAH susu segar atau susu tepung yang tidak berkrim. Susu pekat TIDAK SESUAI kerana proteinnya sedikit sahaja.

3. Kalori
Cth; Nasi, mee, roti
A piece of advice : Di akhir peringkat kehamilan, makanan yang kaya dengan kanji seperti nasi, tidak perlu terlalu banyak kerana nilai zatnya rendah. Lebihkan makanan banyak protein, vitamin dan mineral.

4. Vitamin
Vitamin diperlukan untuk melancarkan perjalanan darah dalam tubuh si ibu.

Vitamin A : kuning telur, susu, hati, sayuran, buah-buahan berwarna hijau dan kuning kemerahan.

Vitamin B Kompleks : Kekacang

Vitamin C : sayur-sayuran dan buah-buahan.

IBU BAPA JUGA HARUS MEMASTIKAN MAKANAN YANG DIMAKANNYA HALAL DAN DIREDHAI ALLAH. HINDARILAH SESUATU MAKANAN YANG DIHASILKAN OLEH RIBA'. INGATLAH PARA IBU, BARANG YANG HARAM MASUK KE DALAM TUBUH KITA, IA AKAN MENJADI DARAH DAGING. IA AKAN MEMPENGARUHI SIKAP DAN FIKIRAN KITA, LEBIH-LEBIH LAGI, IA AKAN MEMPENGARUHI PERTUMBUHAN DAN PERKEMBANGAN JANIN DALAM KANDUNGAN.

4 comments:

  1. Salam, mekaceh atas tips2 yg sgt berharga ini.

    ReplyDelete
  2. Terima kasih.... Banyak ilmu yang bermanfaat.

    ReplyDelete