Followers

Wednesday, November 4, 2009

Keperluan Alkali dalam badan

Tahukah anda bahawa dalam badan anda adalah terlalu berasid? Ini adalah kerana dari makanan, pencemaran, rokok, air, gaya hidup, Pemakanan yang tidak sihat seperti makanan bergoreng, banyak lemak, kandungan garam dan gula yang tinggi, minuman air bergas dan gaya hidup yang kurang bersenam dan juga tekanan hidup. Dan daripada ini, badan kita akan mengalami pengoksidaan. Jika anda kurang faham apa itu pengoksidaan, anda boleh lihat pada potongan buah epal. Jika dibiarkan buah epal itu terdedah di udara ia akan bertukar warna keperang-perangan. Samalah juga dengan anggota dalam badan kita.

Menurut pakar, badan yang sihat memerlukan 20 peratus makanan berasid dan 80 peratus makanan beralkali. kadar keasidan yang tinggi di dalam tubuh menyebabkan daya tahan tubuh akan hilang menyebabkan semakin ramai orang mudah terdedah kepada jangkitan virus.

Antara contoh makanan berasid adalah beras perang, beras putih, gandum, daging, ikan, makanan laut, telur, sayur-sayuran dan kekacang. Ini termasuk buah-buahan yang diawet, roti putih, minuman ringan, gula halus, bawang, makanan berminyak susu yang diproses dan banyak lagi.

Contoh makanan beralkali pula ialah milet, ulam2 (yg pahit tanda beralkali), sayuran segar yang ditanam, tumbuhan laut, kacang hijau, kacang pea, kacang soya (paling tinggi kandungan alkali), buah-buahan dan bahan masak miso.

AIR BERALKALI TINGGI SUMBER UTAMA ANTIOKSIDAN
Air minuman yang bersifat alkali adalah yang paling sesuai untuk tubuh, Air Zam-Zam adalah air beralkali dan mengandungi banyak mineral,air kelapa juga adalah antara air beralkali,

Simptom/ tanda badan berasid:

* tidak bermaya selepas bangun dari tidur pagi
* imsomnia/ sukar tidur
* rasa letih sepanjang hari
* kurang sabar, tergesa-gesa
* emosi tidak stabil/ mudah marah
* mudah mendapat penyakit kulit
* mudah demam/ selesema
* tekanan darah tinggi/ rendah
* penyakit hati
* diabetes, buah pinggang, gout
* gemuk, gastrik, alahan, sembelit
* asma
* kurang selera makan
* Gusi mudah berdarah
* luka mudah bernanah

Antara Penyakit Yang Dikenal Pasti Disebabkan Oleh Kadar Asidik Yang Tinggi
1. Asma 2. Bisul 3. Masalah Usus
4. Allergi 5. Hepatitis B/C 6. Migrain
7. Buasir 8. Jangkitan Kuman 9. Resdung
10. Buah Pinggang 11. Jerawat 12. Stroke/Lumpuh
13. Denggi 14. Kayap 15. Sakit Sendi
16. Ekzema 17. Kanser 18. Sawan
19. Fibroid 20. Kencing Manis 21. Penyakit Kulit
22. Gout 23. Lemah Lutut 24. Keletihan
25. Ketumbuhan 26. Jantung 27. Tibi
28. Parkinson 29. Gastrik 30. Leukimia
31. Tiroid 32. Ulser 33. Tenaga Batin
34. Stress 35. Darah Tinggi 36. Masalah Paru-Paru
37. Deman Campak 38. Haid


Merancang jantina anak dgn kaedah makanan

Anak Perempuan - suami harus membanyakkan makan makanan beralkali manakala isteri pula perlu mengambil makanan yang berasid.
Anak Lelaki - suami pula yang perlu ambil makanan berasid manakala isteri pula mengambil makanan beralkali.

Untuk wanita sukar hamil, amalkan mengambil makanan beralkali seperti taugeh, kacang pis, susu dan kurangkan pengambilan makanan berasid seperti daging merah dan teh untuk mengurangkan keasidan dalam cervical mucus yang boleh menjejaskan sperma

Antara produk jualan air minuman beralkali

1. Tourmaline Flask (Botol Air Beralkali)
2. PENAPIS AIR BIO AURA HAI-O
3. Penapis Air DR JABBAR
4. Air Minuman Beralkali HPA (label berwarna biru)
5. Batang Mineral Anti-Pengoksidaan Beralkali EcoLife
6. Air batery beralkali- (ada ke) kalau adapun tak yah la sesah air batery.nanti kena tukar alamat baru..batu dua tanah wakaf lak.. kata org kuala pilah tu.. "nak rojiun ko.." InnaLillahi wainnalillahi rojiun

sekadar menyebut beberapa nama.. kita org tak jual air.. tak pernah tengok pun air ni semua.. kita org bedal air paip jer.. he he.. nak sangat alkali.., air kelapa besepah kat pasar..bateri alkali rechargeble pun banyak..boleh sesah..

Kesihatan adalah nikmat ke-2 selepas nikmat iman. Apabila kita sakit baru kita tahu mahalnya nikmat tersebut.Sebenarnya Islam lebih advance dalam membicarakan hal ehwal kesihatan

Rasullulah tidak pernah sakit perut sepanjang hayatnya kerana pandai jaga pemakanannya .Ikut diet Rasullullah ini. InsyaAllah kita tidak akan sakit perut atau keracunan makanan....

Jangan makan SUSU + DAGING
Jangan makan DAGING + IKAN
Jangan makan IKAN + SUSU
Jangan makan AYAM + SUSU
Jangan makan IKAN + TELUR
Jangan makan IKAN + DAUN SALAD
Jangan makan SUSU + CUKA
Jangan makan BUAH + SUSU CONTOH ( KOKTEL-sunah yahudi yg popular)
# JANGAN MAKAN BUAH SELEPAS MAKAN NASI , SEBALIKNYA MAKAN BUAH TERLEBIH DAHULU, BARU MAKAN NASI
# TIDUR 1 JAM SELEPAS MAKAN TENGAHARI.
# Jangan Sesekali Tinggal Makan Malam. Sesiapa Yang Tinggal Makan Malam Dia
Akan Dimakan Usia & Kolestrol Dalam Badan Akan Berganda.

9 comments:

  1. saya nasihatkan saudara lebih berhati-hati dalam memberi petua, seolah-olah petua saudara adalah tuntutan agama kerana menghubungkannya dengan rasulullah s.a.w. saya dapati petua diatas ada yang bertentangan dengan kajian sains seperti jangan meninggalkan makan malam,saudara juga mengaitkan pemakanan dengan yahudi,

    ReplyDelete
    Replies
    1. actually jgn percaya pada sains, tahukah anda sekolah adalah satu penjajahan kekal yg di tinggal penjajah dgn agenda tersendiri, termasoklah dgn sejarah, zaman batu tuh sume tak wujud, ko nak percaya ke nabi adam n hawa pakai cawat jer? aper sume tuh? igt sains dan sejarah adalah agenda mereka untuk brain wash otak manusia zaman kini, anda jgn tertipu

      Delete
  2. terima kasih atas nasihat tuan..

    ReplyDelete
  3. saya pulak xrasa mcm 2...petua rasulullah 2 bnyk trdapat dlm kitab2 agama..its not a secret anymore...bagi saya plak kajian sains terlalu JAUH ketinggalan berbanding ayat2 al-quran...
    anyway kita smua kan saling belajar dan mempelajari...

    ReplyDelete
  4. betul tu petua yang diberikan tidak bertentangan dengan sunah Rasullulah

    ReplyDelete
  5. lain orang lain pandangan nya.. ada yang taksub sangat dengan sains.. sedangkan sins yang diorang belajar tu dari konteks amerika/ yahudi.. bukan ilmu yang berasal dari ulamak islam..lantak depa la..
    cuba pikir..ada ke yahudi /amerika tu nak ajar orang islam perkara yang bersamaan dgn sunnah..sudah tentu dia akan mengajar benda yang memesongkan maklumat.. lantak depa la..depa mengaji tinggi sampai kat oversea..mestila hebat ilmu dia tu...

    ReplyDelete
  6. Sains menyatakan kewujudan manusia berasal daripada beruk..anda setuju anda berasal daripada spesis beruk?

    ReplyDelete
  7. kepada-> benmokhtar : sains dan sejarah adalah pembohongan, termasok lah doktor yg selalu menyuruh pesakit makan hati dan paru utk menambah darah, sdgkan dalam islam benda tuh makruh, nak tambah darah makan lah buah delima mengikut sunnah, igt yer..sekolah, hospital 2 benda yg ditinggalkan penjajah utk menyesatkan ilmu manusia, ko nak percaya ke zaman batu : so nabi adam n hawa pakai cawat lah? ko percaya ke agenda dorg tuh? lgsg x logik, adam dan hawa diturunkan ke bumi dah menutupi aurat, mana dtgnya zaman batu? kalo sains plak : ko percaya lah adam and hawa tuh monyet? so jaga la sensitiviti kita sebagai islam, mereka menghina islam secara terang2 dalam sekolah..cuma org yg disesatkan ilmunya je yg tak nampak sume ni

    ReplyDelete