Followers

Tuesday, July 21, 2009

ABJAD MALAYSIA


Pertubuhan Gerak Seni Silat Abjad (Asli) Jabat Kilat Malaysia

Disini saya terpanggil untuk mempromosi dan memperkenalkan ABJAD MALAYSIA..
rata-rata masyarakat didak mengenali pertubuhan ini walau telah lama bergerak dimalaysia.

ABJAD MALAYSIA (pengasas asal nya Syaikh Mahmud Nasri Osmani adalah anak murid Tok Kenali) adalah satu pertubuhan dakwah yang didaftarkan (Oktober 1984) atas nama pertubuhan silat.. no daftar -PGSSAJKM (PK2090)

PENGENALAN ABJAD MALAYSIA

-ADA 18 CAWANGAN BERDAFTAR DISELURUH MALAYSIA

-TUJUAN MEMPERKENALKAN SERTA MENGHIDUPKAN LATIHAN PERTAHANAN DIRI YANG BERTERASKAN (BERDASARKAN)AQIDAH ,SYARIAT,AKHLAK,JIHADUL BINNAFSI DAN JIHADU BIL MAL

-KERANA MENJAGA KESUCIAN AGAMA ISLAM,MARUAH DIRI ORANG ISLAM,KETURUNAN ORANG ISLAM,HARTA ORANG ISLAM,NEGARA UMAT ISLAM.

-TIDAK TERIKAT DENGAN MANA-MANA SATU SUSUNAN WIRID YANG DINAMAKAN THARIQAH(TAREKAT).

-BERPEGANG TEGUH KEPADA AQIDAH AHLI SUNNAH WAL-JAMAAH ALIRAN SYEIKH ABU HASSAN ASYAARI DAN SYEIKH ABU MANSUR MATURIDI.

-BERAMAL DENGAN FIQH MUKTABAR IMAM AS-SYAFIE DAN TIDAK MENOLAK FIQH IMAM MALIKI,HANAFI DAN HAMBALI.

-AKHLAK ATAU SUFI MUKTABAR IMAM JUNAID AL-BAGHDADI,IMAM AL-GHAZALI,IMAM SYA'ARANI,IMAM QUSYAIRI DAN ULAMA '
MUKTABAR SEUMPAMA MEREKA.

-MENOLAK DENGAN TOLAK YANG PUTUS DILIDAH,ANGGOTA DAN HATI DALAM HIDUP DAN KEHIDUPAN 72 PUAK YANG SESAT DALAM AQIDAH.

-MENOLAK 2 PUAK BIDA'AH DALAM FIQH MUKTABAR
a)BIDA'AH DHOLALAH KAROHAH YANG JADI FASIQ
b)BIDA'AH DHOLALAH HARAM YANG JADI MURTAD

-MENOLAK 13 PUAK SUFI ZINDIK IAITU PUAK YANG PURA-PURA MENGAKU DIRI DALAM BERAMAL DENGAN AKHLAK SUFI MUKTABAR.

-MENGIKAT KUKUH LIDAH,ANGGOTA DAN HATI HANYA KEPADA ALLAH DALAM UBUDIYYAH DAN MINTA TOLONG.

-MENOLAK KUFUR MAKSIAT ,MENJANA IMAN DAN TAAT.

-MENZAHIR PEMUDA PEMUDI YANG BERIMAN DAN SANGGUP MENERIMA SERTA MELAKSANAKAN PERINTAH ALLAH.


Mengajak ahli-ahli menegakkan 5 perkara ; secara ilmu, lidah, hati dan anggota; kepada masyarakat dan negara iaitu:

  • Iman yang teguh kepada Allah serta beradab mukmin di semua tempat, waktu dan masa,

  • Sejahtera diri sebagai mukmin dalam rumahtangga, masyarakat dan negara,

  • Sentiasa melazimkan ihsan pada zahir dan batin di semua tempat, waktu dan masa

  • Pohon (berdoa) menjadi umat yang diterima oleh Allah dan Rasul di dunia dan akhirat,

  • Pohon (berdoa) elok kesudahan mati (husnul khatimah)

Ustaz Hj. Ahmad Bin Hj. Che Din

Guru Ijazah Pusat Merangkap Yang DiPertua

Pertubuhan Gerak Seni Silat Abjad (A) Jabat Kilat Malaysia

Daftar No. 2090 M’sia Tel : 05-8394342


CAWANGAN KEDAH UTARA , CAWANGAN KEDAH SELATAN, CAWANGAN PULAU PINANG, CAWANGAN PERAK UTARA,
CAWANGAN PERAK - IPOH, CAWANGAN PERAK - SERI ISKANDAR, CAWANGAN PERAK TENGAH, CAWANGAN SELANGOR
WILAYAH PERSEKUTUAN, CAWANGAN NEGERI SEMBILAN, CAWANGAN MELAKA, CAWANGAN JOHOR, CAWANGAN PAHANG BARAT, CAWANGAN PAHANG TIMUR, CAWANGAN TERENGGANU, CAWANGAN KELANTAN
, CAWANGAN SARAWAK, CAWANGAN SABAH..
untuk mengetahui no tell cawangan berhampiran anda, sila tuliskan pada comments dibawah.

disamping itu ABJAD MALAYSIA juga melakukan proses tarbiah melalui pembinaan madrasah dan sekolah sistem pondok.. antaranya ialah

1. PUSAT PENGAJIAN ASSALAM
Pusat Pengajian Assalam
25-28, Jalan Seroja 1/1, Bandar Aman Jaya
08000 Sungai Petani, Kedah [Telefon : 04-4428093]

2. INSTITUT PENDIDIKAN ISLAM DAN TAHFIZ AL-QURAN ABADA
Institut Pendidikan Islam Dan Tahfiz al-Quran (ABADA)
Lot
2853 Kompleks Balai Islam,
Masjid Omar Zuhdi Parit Panjang
09200 Kupang Baling Kedah Darul Aman.
Tel/Fax : 604-4761744
Email : mudir@tahfizabada.com
www.tahfizabada.com


3. Pusat Jagaan Anak Yatim & Dhu'afa (AL-FARABI),

4. Pusat Pengajian Umumi (orang-orang tua) Madrasah Misbah Assalam,

5. Institut Mendokumentarikan Sejarah Karya Ulama' Silam Asia Tenggara (Pengkaji),

6. Pustaka Khazanah Ulama-ulama' Silam Asia Tenggara (Pustaka Khazanah Ulama) &

7. Pusat Jagaan Orang tua-tua, fakir miskin, kurang upaya (kediaman Abu Nur)


sesiapa yang berminat untuk menberi sumbangan atau mendapat keterangan lanjut

klik disini


Ada kalangan masyarakat yang tidak memahami Abjad meletakkan berbagai andaian mengikut pengetahuan mereka sendiri., entah betul entah tidak. ada yg mengatakan abjad mengajar ilmu batin.. ada yg mengatakan abjad mengajar tarekat..


APAKAH PERBEZAAN ABJAD DENGAN TAREKAT


TAREKAT

Ialah sesuatu susunan wirid tertentu yg bersanad yang diwajibkan beramal ke atas diri ahli tarekat sebagai amalan wajib supaya dapat keluar daripada nafsu yang jahat kepada nafsu yang baik.


Sanad Tarekat

sanad tarekat hanyalah suatu susunan yang ratib yang diamalkan dan mestilah sampai kepada pengasas empunya susunan ratib tarekat tersebut seperti Syeikh Bahauddin an Naksyabandiah bagi tarekat naksyabandiah, Aatau Syeikh Ibnu Idris bagi tarekat Ahmadiah Idrisiah atau lain lain yang dinamakan tarekat.


ABJAD

ABJAD adalah suatu susunan ILMU dan AMAL yang ada sanad dan untaian sehingga kepada Allah dan Rasul serta ada robitah dan wasilah yang benar yang didalamnya mengandungi berbagai hizib untuk diamalkan sebagai amalan lazim atau sunat dengan tujuan memperteguhkan ikatan diri dalam ubudiah dan minta tolong kepada Allah.


Sanad ABJAD

sanad ABJAD adalah sanad Ilmu dan Amal iaitu sanad Agama Islam Rohani Jasmani Iaitu Iman Islam Ihsan diatas makna sekelianya dan juzuk juzuk yang dizahirkan rupa itu dengan ucapan DUA KALIMAH SYAHADAH.


perbezaan dgn silat yang lain

ABJAD juga bukan amalan wirid berhikmah seperti selendang merah, atau lain lain nama yang berbentuk sihir, istidraj, silap mata atau syakwazah iaitu amalan yang tidak bersanad yang diterima amalan tersebut dari ulamak fasik, ahli jahil, tok sami, ambil dalam buku, terima dalam mimpi, saka keturunan, jelmaan jin dan lain lain yang mesti dijauhi.











Pertubuhan Gerak Seni Silat Abjad (Asli) Jabat Kilat Malaysia


29 comments:

  1. Abjad Sabah mengucapkan Salam perkenalan

    ReplyDelete
  2. salam jang..

    nie nk tanya, kek kelantan ada ke alamat atau no telefon utk silat abjad negeri kelantan..
    den minat bonar nie nk msk..tp den tak tau nk kek area kelantan..

    dlm kepala den ada duo je..
    ganyung makrifat atau abjad..

    mitak kerjasama jang ea..

    ReplyDelete
  3. ado..
    kek kelantan la paling hebat..
    guru dia nama zulfakar

    CAWANGAN KELANTAN, UST ZULFAQAR ... 013-9221652
    cubalah call

    ReplyDelete
  4. Assalamualaikum

    Saya Harun Bin Idris.
    Pondok Cawangan Alor Merah Penang

    Ingin Mengetahui Pondok terdekat kawsan Shahalam

    Wassalam
    012-4819073

    ReplyDelete
  5. dekat negeri sembilan siapa yang boleh saya telefon..sy duduk di seremban..minat sgt nk msk..nk buat penghijrahan dlm diri..

    ReplyDelete
  6. cawangan di negeri sembilan dimana ye..

    ReplyDelete
  7. assalamualaikum..sy Amri Saad...niat nk mnjadi ahli ABJAD...ada tak cawangan di KUala lumpur..sy tggaL DI WANGSA MAJU,K.LUMPUR..SEKIAN T.KASIH

    0122469692-sila sms jika tidak keberatan..t.kasih...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalamualaikum , sebenarnya ramai ahli2 ABJAD JABAT KILAT berada di wangsa maju///

      Delete
    2. Waalaikumusalam.sy juga berminat.cuma tak tau dimana hendak dirujuk dan mencari gelanggang silat abjad di sekitar wilayah.harap sedara dpt membantu. 019-6030367

      Delete
  8. WAKIL CAWANGAN SELURUH NEGARA

    Timbalan Yang Dipertua

    - Ustaz Hj Idris Bin Hj Mahmud

    ( 019-5423532 )

    Setiausaha Agong

    - Ustaz Zainuddin Bin Hj. Othman

    ( 019-4512033 )

    Melaka

    - Ustaz Razali Bin Abdul Hamid

    ( 019-3752010 / 06-3852693 )

    Negeri Sembilan

    - Ustaz Zainorahim Bin Amat (nilai)

    ( 012-6282950 )

    Selangor (batu cave)

    - Ustaz Yunus Bin Mohd Ali

    ( 013-2303274 / 03-41079821 )

    Wilayah Persekutuan ( Bangi )

    - Ustaz Azahan Bin Abdul Rahim

    ( 016-6117179 )

    Perak ( Ipoh )

    - Ustaz Dr. Azri Bin Suratman

    ( 019-4224688 )

    Kedah ( Sintok )

    - Ustaz Zainal Abidin Bin Haron

    ( 017-4878775 )

    Kedah ( Sg. Petani )

    - Ustaz Abdul Kadir Ruslan Bin Hj Mahmud

    ( 013-4491183 )

    Perlis

    - Ustaz Azim Zaidi Bin Abd. Rahman

    ( 019-4354428 )

    Pulau Pinang

    - Ustaz Mohamad Bin Ithnin

    (019-4287878 )

    Pahang ( Kuantan )

    - Ustaz Nadzri Bin Md Yusof

    ( 019-9235265 / 09-8740433 )

    Pahang ( Pekan )

    - Ustaz Adenaure Bin Shahidan

    ( 012-9893463 )

    Pahang ( Kemayan )

    - Ustaz Abdul Kadir Bin Sulaiman

    ( 019-9857869 )

    Terengganu ( Dungun )

    - Ustaz Hj. Muhamad Bin Jusoh

    ( 019-9878197 )

    Terengganu ( Kemaman )

    -Ustaz Hj Nik Ruslan Bin Nik Abdul Kadir

    ( 013-9309355 )

    Kelantan

    - Ustaz Zalfakar Bin Zakaria

    ( 013-9221652 / 09-7438775 )

    ReplyDelete
  9. Adakah saya masih dianggap "Ahli", sedangkan saya tidak mengamalkan sejak 1995 dan bolehkah saya terus buat amalan kerana saya masih berminat. Ketika itu saya masih 24 tahun dan risau jika tidak dapat amalkan.
    Jika boleh minta berikan alamat dan no telepon cawangan terdekat dengan bandar Kelang.
    Terima Kasih.

    ReplyDelete
  10. saudara awing..
    sebaiknya saudara kembali bertemu jemaah dan mengikuti aktiviti yg dibuat. nama dan no tel yg ada hanya seperti diatas. sebenarnya ramai juga ahli dikwasan kelang dan shah alam... ada ura2 membuka cawangan di sek 27. tapi belum menjadi kenyataan. berhubung lah dengan mana no di atas.
    jauh sedikit bukanlah halangan, saya sendiri berulang dari KL ke markas nilai setiap minggu untuk bersama jemaah. sekiranya nya saudara teringin utk mengamalkan kembali amalan tersebut, berhubung lah dgn badal caw. dahulu

    ReplyDelete
  11. Salam untuk tuan rumah dan semua pembaca budiman.

    Tahniah atas usaha murni saudara tuan rumah, semoga mendapat rahmat dari Allah SWT.

    Bagi mereka yang telah lama meninggalkan amalan ABJAD adalah lebih molek dan tertib jika "baiah" semula dengan Ustaz Hj Ahmad. Tidak menjadi kesalahan berbaiah banyak kali malah lebih baik untuk memperkemas iman dan taat.

    Untuk memudahkan kefahaman mengenai perjalanan Pertubuhan ini (abjad), saya nasihatkan anda semua selalulah berkunjung ke blog Kubra@NewsZamany yang diuruskan oleh seorang yang tinggi ilmunya serta banyak pengalaman menarik dalam perjalanan rohani dan jasmaninya.
    http://kubranewszamany.blogspot.com
    Kini Atok Zamany (gelaran dia) menjadi anak murid yang taat setelah bertahun tahun mencari ilmu di seluruh Indonesia dan Malaysia. Tulisan blog ini amat baik untuk kita memperbaiki kehidupan di dunia dan bekal untuk akhirat.

    Beliau diminta membuka blog untuk sampaikan ilmu bagi membantu terutamanya golongan muda memahami perjuangan abjad (secara tidak rasmi). Dia bersedia memberi bimbingan dan panduan kepada pembaca yang bertanya soalan dan berminat mengetahui atau ingin menjadi ahli abjad (saya dari zon Bandar Baru Bangi -Badal: Ust Azahan).

    Semoga penerangan ini dapat membantu saudara saudari semua. Wassalam.

    ReplyDelete
  12. waalaikumsalam utz.
    bertuah rasanya utz sudi memberi komen dalam blog ni.. cawangan bangi tu bukan lah asing bagi saya..
    terima kasih utz..

    ReplyDelete
  13. assalamualaikum..... sya ingin menyertai ABJAD... saya tinggal di NILAI N9..siapa harus saya berhubung..tq

    ReplyDelete
  14. waalaikumsalam
    suadara boleh menghubungi pengerusi atau badal abjad nilai..

    - Ustaz Zainorahim Bin Amat
    ( 012-6282950 )

    atau datang terus ke markas abjad nilai kampung kondok hari khamis malam jumaat atau sabtu malam ahad selepas isyak..

    ReplyDelete
  15. (1) http://www.e-fatwa.gov.my/fatwa-negeri/risalah-gerak-kilat-silat-abjad-0
    Mesyuarat Fatwa Yang Telah Diadakan Pada Hari Isnin 23/8/1976, Hari Isnin 25/10/1976 Dan 10/11/1976 Telah Membuat Keputusan.
    Setelah dikaji isi kandungan Risalah Gerak Kilat Menyambar dan Mutiara Di Tengah Mata, karangan Hj. Mahmud Nasri b. Hj. Osman (Syeikh Mahmud Nasri Usmani) dengan cermat dan telitinya khasnya terhadap ajaran-ajaran amalan dan butir-butir ajaran itu baik pun yang menggunakan bahasa sendiri “Bahasa Malaysia” atau “Bahasa Arab” dan juga ayat-ayat Al-Quran, pihak Jawatankuasa mendapati banyak perkara-perkara yang tersebut di dalamnya yang bercanggah dengan ajaran Islam :- antaranya >>>
    (a) Merendahkan martabat Rasulullah s.a.w.
    (b) Berpegang dengan guru sama berpegang dengan Allah dengan tiada syak, dzon dan waham, persamaan yang membawa kepada syirik,
    (c) Mengadakan suatu kepercayaan baru iaitu boleh menghadirkan rupa Rasulullah, menghadirkan Jibrail, Israfil dan lain-lain malaikat besar dikiri kanan atas bawah.

    (2) http://darussyifaperak.blogspot.com/2011/07/fitnah-terhadap-tuan-guru-dato-dr-haron.html (Selasa, 12 Julai 2011)

    ReplyDelete
  16. terima kasih info tu.. tapi itu info dah basi.. Silat Abjad sekaragng berdaftar dgn kerajaan.
    no daftar -PGSSAJKM (PK2090)
    info awk tu zaman Dinasour punya..cuba lagi

    ReplyDelete
  17. boleh sesiapa bg info...siapakah ustaz junaidi ahmad dalam abjad?

    ReplyDelete
  18. Utz ahmad Junaidin.. penaung/guru ijazah pusat Abjad Malaysia

    ReplyDelete
  19. assalamualaikum...sy berumur 40thn dn berminat mnjadi ahli abjad,adakah masih bleh sy menyertai nya..sy tinggal d seri kembangan

    ReplyDelete
  20. waalaikumsalam.. datang la markas.. sapa2 pun boleh masuk.. umur tak jadi masalah .. seri kembangan markas terhampir adalah markas bangi.. atau pun nak pergi mana2 markas pun boleh.. cuba hungi no diatas tu..

    ReplyDelete
  21. t/kasih pd saudara krn menjawab,insyaallah sy akn menyusul kesana..besok insyallah akn ke pahang brjmpa dgn ustaz nazri atas sebab2 lain tapi akn sy suara kn hasrat untuk menyertai menjadi ahli..

    ReplyDelete
  22. wah..sudah kenal dgn utz nazri..cuba saudara tanyakan pada dia saja, macamana nak jadi ahli.. kalau dgn org yang kita kenal, lagi mudah untuk bertanya apa2 yg tak faham..

    ReplyDelete
  23. secara kebetulan nk ke sana atas sebab2 tertentu,xsangka org yg sy nak jmpa merupa kn salah seorg yg mengajar dn ahli abjad..alhamdullilah

    ReplyDelete
  24. ALHAMDULILLAH - AHLI WANGSA MAJU , KL///

    ReplyDelete
  25. Assalammualaikum...sy jrg sgt bkk blog ni.tp sy nk taw.gelanggang Abjad yg terdekat area a.star kedah di mna ya?bleh bg no contact atau alamat yg trdekat x?sila send contact no@almat d emel FB sy d north_dragon77@ymail.com(TQ):-)

    ReplyDelete
  26. Saya berminat untuk mempelajari, memahami dan seterusnya menyertai ABJAD. Di Shah Alam, di manakah pusat / markaz / tempat terdekat untuk saya hadirkan diri. Tkasih.

    ReplyDelete