Followers

Thursday, December 23, 2010

Menanam pokok Tekoma/Tabebuia (Sakura)


Sakura in penang

Sambungan dari siri yang lepas fasal bunga sakura ni. Dah tengok bunga dia cantik sangat.. tapi tak tau mana nak dapatkan pokok ni.cemana nak tanam.. ingat nak tanam banyak2 kat kampung..geram tengok pulai pinang yg bersungguh2 tanam pokok ni..

"Pada majlis pelancaran kempen pada hari ini, sejumlah 16,200 pokok akan ditanam di seluruh negara di mana 500 pokok telahpun dibekalkan lebih awal iaitu pada 17 dan 18 April 2010 kepada para penduduk di Bayan Baru untuk ditanam sempena dengan pelancaran Kempen Menanam 26 Juta Pokok pada pagi ini. Acara kemuncak pada pagi ini ialah acara menanam pokok Tecoma (Tabebuia pentaphylla) atau lebih dikenali sebagai “Spring Blossom of Penang� oleh dif-dif jemputan di Padang Kota Lama yang bersejarah ini. Kempen ini akan diteruskan untuk tempoh 5 tahun iaitu dari 2010 hingga 2014 bagi mencapai sasaran 26 juta pokok di seluruh negara."

http://www.penang.gov.my/index.php?ch=14&pg=90&ac=1533

kat Jalan Kucing KL pun ada pokok ni..apasal tak nampak berbunga pun.Tak puas hati punya fasal..cari kat merata tempat..macamana nak tanak pokok ni.Tapi satu pun takde. nasib baik jumpa juga kat satu tempat..Akhirnya dapat juga cari teknik tanam pokok ni.

Jom tengok sikit…

Pokok ni boleh ditanam dengan benihnya yang terdapat pada buah dia tu. Ambil buah yang dah mengering dan seeloknya yang dah terkopak sendiri tu.. benih ni tak boleh simpan lama..dah kopek terus tanam (sow) je dalam bag plastik atau pasu.



boleh tahan juga besarnya buah dia..



kopek buah dia.. ada la benih warna putih



camni la rupa benih dia.

04/07/04
Poui seedling emerging, ten days after planting. Seeds given to us by our Anegada friend Shirley Vanessa Walters. Six weeks old.
05/15/04
Two months old.

ambil pasu atau plastik bag. terus semai/tanam
05/31/04

Kalau nak saintifik lagi pilih tanah ikut la camni.

Soil pH requirements:
6.6 to 7.5 (neutral)
7.6 to 7.8 (mildly alkaline)

Five months old. Fall '05 - eighteen months old, six feet tall.
08/28/04

Nanti bila dah besar nak alih kan ke tanah.. pastikan tempat nak tanam tu ada saliran yang baik.. kena matahari yang cukup..jgn sampai terlindung lak..


kalau nak tanam banyak, jarak antara satu pokok lebih kurang

12 hingga 15 kaki (ft) atau 3.6 hingga 4.7 meter



Kena rajin siram macam pakcik ni.. tapi jgn terlebih siram pulak..

Ada pulak trik kalau nak banyakan bunga dia. Agak 6 hingga 8 minggu Sebelum pokok ni dijangka berbunga..jgn siram dia..biar cepat gugur daun.Dan lepas tu berbunga dgn lebat.. itu trik dia je..kalau mampus pokok tu jgn Salahkan saya plak..haha..cuba la dulu..

One good "trick" is to cut off all added water 6-8 weeks before spring. This will encourage leaf drop and produce a much heavier show of flowers. All Tabebuias in irrigated landscapes are poorer bloomers due to this excess water. The tree in this photo never gets more than rainwater

pokok ni pun ada juga penyakit dia, antara penyakit yg penah jadi kat Malaysia ni

iaitu dedalu api ( Loranthus ferrugineus)


Dedalu

pokok hampir mati kena penyakit dedalu api ( Loranthus ferrugineus).

Dedalu api adalah sejenis tumbuhan parasit yang hidupnya menumpang pada pokok lain dah ia memakan segala makanan yg dicari oleh akar pokok

mudah je nak selamatkan dia..buang je le pokok dedalu api tu..


pokok ni kira cepat juga berbunga..kecik camni pun
dah berbunga.


setangkai je ke..



kalau bunga dia subur..camni le.. kalau keluar bunga setangkai je tu..
lomah den..

Ada juga teknik lain nak tanam pokok ni. kalau rajin boleh juga buat teknik tut (keratan rentas)..cakap orang putihnya air layering. Translate cakap Melayu balik jadi lenturan udara..haha..lantak lah..

Org suka bekebun tau la teknik tut ni..kita yang tak berapa tau ni..lebih kurang macamni

teknik tut (air layering)

1.Pilih dahan sebesar jari kelingking. Pastikan ia dahan yang matang atau separa matang (bukan dahan hijau/muda/lembut). Dahan yang dipilih perlu segar, tidak berpenyakit dan mempunyai bentuk yang seimbang.

2.Lakukan kelaran (1 sm lebar x 1 sm panjang) di bawah ruas dahan

3.Sapukan penggalak akar pada kelaran (dia org cadangkan –Peatgro boleh campur dgn sekam padi atau sabut kelapa)

4.Balutkan dengan bungkusan plastik yg diisi tanah pada sekeliling dahan

5.Ikat dengan erat dan kemas jgn terlalu ketat.

6. Dalam masa 6 hingga 8 minggu akar, buka plastik dan boleh memulakan proses menanam.

Cuba lah ya..

Ada juga orang cakap..pokok ni ada jual kat nurseri Sungai Buluh Selangor. harga antara RM15 - RM50.. kalau dapat yang ready mate lagi ok.. terus tanam je..kalau dah takde sangat , tunggu la pokok ni berbunga pada bulan feb hingga mac akan datang..kita kutip benih dia..tak pun panjat, kerat dahan ambik buah dia.. stanby lari..kalau kena kejar dengan bandar raya ..haha

Oh ya.. kat omputih sana. selain buat kayu balak, dia orang buat teh la..


tea Pau D'Arco


video

video tekoma / Tabebuia Rosea

baca siri yang lepas disini

11 comments:

  1. dh lame nk cri pokok ni..senang x nk jaga..pokok awak dh byk bunga x?

    ReplyDelete
  2. susah nak berbunga.. mungkin tak betul cara kot.. tengok yang tanam kat KL ni pun..banyak yang tak berbunga..ada yg tak pernah berbunga pun ada..mungkin sebab cuaca ..dia berbunga musim panas.. negara kita hujan je sepanjang tahun..haha..

    ReplyDelete
  3. terima kasih manyak-manyak..haha

    ReplyDelete
  4. saya hari2 lalu kt sentul menuju ke taman batu muda (batu caves)..sepanjang jalan tu penuh pokok ni...bila time berbunga..mmg rasa mcm ada kt Jepun..cantik sangat..

    ReplyDelete
  5. pokok ni..kena cuaca panas giler cam kmarau baru berbunga...suka tengok pokok ni sepanjang jalan nak gi kampus masa study kat Dungun dulu....tetiba rasa belajar kat Jepun pulak.

    ReplyDelete
  6. terima kasih share maklumat

    ReplyDelete
  7. nk tanya.. betul ke pokok ni batang die beracun.. kalau kena kulit boleh merah2?

    ReplyDelete
  8. kat kedah byk tempat yg tnm pokok ni biasanya akan mengeluarkn bunga sekitar bln feb-mac

    ReplyDelete