Followers

Sunday, October 17, 2010

Khasiat Buah tunjuk Langit



Kebetulan pula kat tempat saya ni banyak Pokok tunjuk langit..
dah berapa kali buah dia jatuh..saya tak ambil pun..
pasal tak tau khasiatnya..sampai lah ada Budak
DBKL dtg buat gotong raya.. dia ratah buah ni macam makan
kacang.. dia kata sedap..ubat banyak penyakit.. muka selamba je
dia pun bagi saya try..saya yang memang suci
tak tau apa2 ni, terus ambil masuk dalam mulut kunyah
macam makan kacang.. sempat juga la 3 kali kunyah..
lepas tu rasa macam nak pitam.. dia punya pahit..
masyaAllah.. saya cepat cepat minum air..makan
mee hun yg ada kat situ.. tak boleh hilang juga pahitnya..
2 hari baru rasa lega dgn pahitnya tu..

betul la kata org tua.. pahit itu penawar..manis itu racun..



sekarang ni..kalau saya lalu kat pokok tu saja je jeling
buah dia..kot2 ada jatuh..kebetulan memang ada..
pokok dia besar, lebih besar dari pemeluk..pohon
nya rendang..memang lama umur pokok ni.

sekarang dah banyak kali makan benda ni..
tapi takde la makan macam mamat DBKL tu..
dia tu lidah dah kebas, takde feel langsung...
muka selamba badak je..

masa mula2 test makan, saya telan sebiji macam tu..
terus minum air macam makan ubat..
rasa macam tak bagus.. dia kena hancurkan juga baru telan..
baru effektif..saya dapat idea..lenyek kan dulu buah tu dalam piring..
kemudian masukan kan dlm roti canai ke.. kuih karipap ke..
balut dia macam kapsul..masuk dlm mulut terus telan dgn air..
jgn lambat.. kalau lambat..pitam lagi la jawabnya..
kekadang tu terbalut besar sangat..tercekik la pulak...
tapi kalau org dulu2 memang dia kunyah macam tu jee..





khasiat buah tunjuk langit (Swietenia_Macrophylla),(skyfruit)
Antara khasiat-khasiat yang terdapat didalam buah tunjuk langit ini sesuai untuk :-

1. Anti-penuaan
2. Kekejangan otot
3. Alahan kulit / Psoriasis
4. Kurang Bertenaga / Keletihan
5. Asma / Alahan Pernafasan
6. Masalah Tidur
7. Barah / Ketumbuhan
8. Penyakit Jantung
9. Gout / Artritis / Gastrik
10. Penyakit Hati
11. Haid dan Keputihan
12. Resdung / migrain
13. Hubungan Kelamin Strok
14. Kolestrol tinggi
15. Sembelit / Buasir
16. Kencing manis
17. Tekanan darah tinggi
18. Kegemukan Tekanan darah rendah
19. Kesuburan
20. Tulang Belakang



bila dibelah buah tu..ada banyak kelopak dalam tu..




di hujung kelopak tu la.. ada kekacang dia..kecik je..



ambil bahagian hujung tu ..dan kopek kulit dia..
ade le kacang warna putih




ini la dia kekacang yg pahit gila tu.. cuba le kunyah..
kalau rasa lidah tu tebal macam lidah buaya..haha.
ada member ajar cara makan..gigit guna gigi depan je..
lepas tu terus telan.. kalau makan benda ni seeloknya..
sebiji je sari.. selangkan 3,4 hari baru makan balik..
sebab dia mempercepatkan denyut jantung.




cuba bandingkan pokok tu dgn penunggang motosikal..
boleh agak tak besar mana pokok tu..



pokok tujuk langit - batangnya lebih besar dari pemeluk







sekarang ni ada banyak ubat berasakan Tunjuk langit ni dijual..
nak senang .beli je la.. dah siap bentuk kapsul..tak rasa pahit dah..

contohnya kat bawah ni.. Bukan nak promosi ek..



Harga RM 35.00 ( 50 biji)
*Telah diuji di Makmal (
Chemlab Lab No: PJ-S/FD/1751/10)
tiada bahan kimia dan selamat dimakan.

nak tau detail tengok la kat sini..

http://www.tunjuklangit.net/online/

11 comments:

  1. dah penah kene dah... pahit mengalahkan peria... allah saja tau pahit nyer...

    ReplyDelete
  2. org sakit darah tinggi dan kencing manis yg dah lama dia boleh kunyah macam tu je buah ni.. pasal dah biasa. bagi yg baru mencuba tu boleh gigit guna gigi depan je sampai hancur, terus telan.,kurang la pahitnya.. jgn kunyah pakai gigi geraham..memang pengsan la pahitnya tu..

    ReplyDelete
  3. saya nasution dari aceh.
    kalau maumembutuhkan buah tunjuk langit boleh hubungi saya di 081384201329

    ReplyDelete
  4. saya kisar biji dia yang putih tu, then masukkan dalam kapsul

    ReplyDelete
  5. rajin nak buat camtu takpe la.. kunyah je guna gigi kacip. mesti tak pahit..

    ReplyDelete
  6. LoBai
    gamba pokok tu kek mano den poi tengok
    bolek ko kau tunjuk tompek ee

    ReplyDelete
  7. buleh..datang yo la.. kalau poi shah alam tu.. sopanjang jalan federal highway tu.. tanam pokok tu yo.. kalau ghajin poi kutip buah eh kek jalan moto tu..

    ReplyDelete
  8. klau telan je bijinye xpayah kunyah xbleh ke...?

    ReplyDelete
  9. yang pahit dia tu la ubat..kalau telan macam ulau je..tak mujarab

    ReplyDelete
  10. pokok ni banyak di taman tepi jalan buat peneduh.. ada org panggil pokoh mahagani...

    ReplyDelete
  11. boleh juga disapukan pd luka2 dikaki bg pesakit kencing manis..( bergantung pd tahap penyakit individu itu sendiri..) dengan cara menghancurkan sedikit isinya dan dicampurkan beberapa titisan air.... in sya allah, semalaman dh mula kering luka2 tersebut kerana sy telah beberapa kali melakukannya..

    ReplyDelete