Followers

Monday, April 26, 2010

Indahnya Desa ku

Kampung den Jolobu

kok datang biarlah nampak muko,

kok poie biarlah nampak belakang,

kok jauh dihimbau, kok dokek digamit,

Cerita penuh kat sini

Sejak kebelakangan ni selalu pulak balik kampung..
semakin hari pemandangan kat kampung semakin cantik pulak..
kombinasi pemodenan prasarana dan alam semulajadi
betul-betul membuatkan pemandangan kampung semakin canggih
.. cuba tengok ni.. kampung sapa lagi ada cantik macam ni..
hehehe.. saja test kamera baru bli.. Panasonic lumix tz10



















simpang durian.
pekan paling hampir kat kg aku..



















Kalau tak nampak lagi sign board tu tak tau la..



















lebih kurang 1km dari pekan simpang duraian tu..
jumpa la mercu tanda welcome kampung aku ni..
ada nampak bayang la pulak.


















"SEGEMAL PADI"
pada asalnya pekerjaan utama penduduk kat sini
menanam padi.. tapi sekarang ni dah berbagai
kegiatan pertanian dibuat disini antaranya getah,
kelapa sawit, pisang, tebu, ladang lembu, kambing ,
ikan keli, itik, kolam memancing bayar dan banyak la lagi..

















"D' Tsaujana.."
nak cakap saujana mata memandang je..hehe
dalam perjalanan lebih kurang 2.5 km dari pekan
simpang durian tu.. pemandangan macam ni la di
sepanjang jalan..


















cantik pulak masa ambik gambar ni.. padi sedang menghijau..
tu semua pokok padi tu..bukan lalang tau..
















Sign board kampung sungai buluh

















"kedai tea tarik."
kat sini lah tempat penduduk kg ni berhimpun dan berbual
setelah penat berkerja.
inilah antara golonga belia yg membangunkan kampung ini..
sebahagian besar golongan mudanya telah berhijrah kekota
mencari rezeki. terima kasih bang kerana sudi
untuk di enterframe.. hehe


















antara flora dan fauna yg menghiasi landscape kg eden..hehe
















warna warni flaura dan fauna

















kehadiran burung merpati yg menyejukan mata memandang..
antara kecanggihan digital kamera lumix tz10 yg boleh zoom
16x.. hehehe
















wow.. comei nya..
















pemandangan macamni biasa je kat memana kg pun..



bunga dalam semak je ni..



kambing pun boleh jadi penghias landskap sawah



pokok ni masa kat sekolah diorang buat baling
jarum dia kat org



burung bangau ni memang banyak kat sawah



senja di kg. sg. buluh



suasana petang di swah bendang



suasana pagi yang berkabus



"posing maut" macam tau je gambar dia nak masuk tenet



pokok bunga apa tah..



bunga ni kecik je , tumbuh melata kat rumput



ini bunga bendi je..



semut menghisap madu



gambar lepas hujan.

kira puas hati juga la qualiti gambar kamera ni.. bagi yg
guna digital la.. DSLR tak tau guna la.. mahal lak tu..

antara kelebihan kamera digital berbanding DSLR ni..
mudah bawa la.. letak lam poket je.. tak payah nak pikul beg
besar kehulu kehilir, macam bagus je..hehe

nak tau kelebihan kamera ni selanjutnya
klik sini

1 comment:

  1. Gomar sey nengok gamba2 ekau,Jang......Sg Buloh pun kampong sey yo, tompi sojak omak dah tak ado tahun 2003 tak ado dah balik2....tak ado tompek nang nak di tuju

    ReplyDelete