Followers

Tuesday, July 7, 2009

ADAKAH MIMPI ANDA BENAR?

Ha.. kau buek la tafsir mimpi sendiri.. pueh dek sosek.. tau laa..

kat bawah ni ada cita pasal mimpi..
pas ni tau la mipi anda semua tu bleh pakai ke tak..

saya terangkan skit la ikut bahasa dan kefahaman saya ekk.. tak faham korang bahasa kat bawah ni.. tinggi bebonar.. camni...

1. mimpi yang benar adalah mimpi para nabi, rasul dan ulamak.. senang cita mimpi orang baik baik laa..

2. mimpi kita.. orang yang suka bebohong., cakap kosong, banyak maksiat , walaupun semayang.. memang tak leh pakai.. tok sah dok tafsir.. semuanya mainan syaitan.. tak kira mimpi baik atau buruk..

tu la bahasa saya.. cam hampeh..(klu bahasa camni .. kira mimpi pun setan gak la ni..)
kat bawah ni bahasa ulamak

MIMPI
Mimpi terbahagi pada 3 jenis mengikut Sunnah.

1.Rukyah – bayangan yang baik atau yang dilihat/nampak adalah yang baik-baik (mimpi)
2.Hulum – Mimpi yang buruk atau menyedihkan (datang daripada Syaitan)
3.Mimpi yang disebabkan permainan perasaan/jiwa (sebahagian dari khayalan)

3 kategori di atas didasarkan oleh 2 Sabda Rasulullah S.A.W. 1 Riwayat Muslim (Dari Abu Hurairah) dan 1 Riwayat Bukhari kedua-duanya Isnadnya Sahih.

Rasulullah S.A.W. Bersabda :

“(Barangsiapa) di antara kamu bermimpi yang paling benar akan menjadi seorang yang paling benar dalam perkataannya” (Sahih Muslimi)

Selain itu,

“Jika ada antara kamu mendapat mimpi yang disukainya, maka ianya datang daripada Allah SWT. Bersyukurlah kepada Allah SWT dan maklumkan kepada yang lain (Sahih Bukhari)”

Seterusnya,

Sabda Rasulullah SAW

“Mimpi yang benar adalah sebahagian daripada 46 sifat kenabian”

dan dalam satu hadis lain – dari Abu Hurairah dan Anas r.a. terdapat perkataan “Mimpi orang soleh adalah sebahagian daripada 46 Sifat nubuwwah”

Ada juga yang menyebut 70, 40, 50, 26 atau 44

Maksud sifat nubuwwah di sini bukanlah bermaksud seseorang yang bermimpi itu – dia adalah setaraf atau menjadi seperti nabi kerana Rasulullah SAW telah juga bersabda :

“Tiada lagi Nubuwwah yang tinggal kecuali mubassyraat” (Bukhari) – yang bermaksud “Mimpi yang baik, dilihat (dialami) orang seorang yang soleh atau dilihat oleh orang lain untuknya” (orang lain yang bermimpikan orang soleh itu)

Ibnu Jarir ath-Thabari pernah menghuraikan mengenai dekatnya iman seseorang itu dengan nubuwwah seperti Sayyidina Abu Bakar As Siddiq dengan sempurna wuduknya, tinggi kesabarannya, duduk di antara satu solat ke satu solat yang baik. Jadi mereka yang mempunyai sifat-sifat seperti ini – mimpinya adalah benar.

Seorang lagi penafsir Abu Amir Bar menyetujui Ibnu Jarir mengenai benarnya mimpi seseorang itu adalah bergantung kepada orang yang bermimpi sendiri – adalah dia jujur dalam kata-katanya, adakah dia memegang amanah dengan baik, ikhlaskah niatnya dalam menjalankan ibadat kepada Allah SWT dan yakin bila berkata-kata (tidak berbohong), maka mimpinya adalah benar.

Ibnu Qayyim pula memberikan 'tips' untuk mendapat mimpi yang benar iaitu seseorang itu mesti melatih dirinya dalam kejujuran, berkata benar dan tidak dicampurkan dengan kebohongan, hendaklah memakan harta yang halal, selalu menjaga perintah dan larangan Allah SWT. Maka apabila hendak tidur, berwudhu dengan sempurna, berbaring mengadap Qiblah dan berzikir kepada Allah SWT sehingga tertidur. (apabila menyebut tentang berwudhu, maka kita akan faham bahawa tidur dalam hadas yang besar mungkin tidak membawa kepada mimpi yang benar) Pendapat Ibnu Qayyim diasaskan kepada banyak Hadis termasuklah adab tidur kerana jika kita mengikut sunnah Rasulullah SAW, pasti ada kelebihannya. (Sila lihat link/pautan di bawah)

Baginda SAW dalam satu hadis yang lain juga memberikan pilihan samada ingin memberitahu mengenai mimpi berkenaan kepada orang lain atau tidak memberitahunya. Tetapi Baginda SAW menggalakkannya kerana mungkin tafsiran yang diberikan akan meninggikan lagi iman seseorang yang bermimpi itu atau mengambil apa-apa tindakan yang perlu hasil tafsiran mimpi berkenaan.

Namun begitu, tahap sesuatu mimpi baik atau buruknya atau hanya permainan perasaan kadangkala bukanlah boleh ditafsir secara apa (fenomena/gambaran) yang dialami – contohnya mimpi terjatuh bukan semestinya bermaksud kita akan terjatuh apabila jaga atau selepas tempoh beberapa lama selepas mimpi berkenaan.

Dan tafsir mimpi yang berlaku sebelum tandanya berlaku di alam nyata walaupun mimpi yang buruk boleh juga dijadikan panduan untuk berjaga-jaga bagi mengelakkannya ianya daripada berlaku, contohnya kita bersolat menolak bala, atau bersedekah dll. dengan mengambilkira kefahaman yang cukup mengenai qada' dan qadar', takdir mubaram dan takdir mualak, teguh cita-cita, usaha ikhtiar, ibadat, doa/wirid dan penyerahan.

Kenapa saya menyebut takdir mubaram dan mualak kerana mungkin ada mimpi yang diberikan itu adalah rahsia mengenai sesuatu takdir yang bakal berlaku ke atas kita sebagaimana yang telah tersurat. (contohnya kematian yang juga kita tidak tahu bila waktu yang tepat - walaupun ada petua-petua tertentu sekalipun)

Ada juga takdir yang boleh diubah menerusi doa.

Tidak lupa usaha ikhtiar yang perlu dijalankan tanpa terlalu menanti sesuatu tanda yang baik akan berlaku selepas mimpi (atau mimpi-mimpi) yang baik kerana ini juga akan menyebabkan kita terjatuh dalam angan-angan yang berpanjangan atau kerana mainan perasaan disebabkan kita terlalu inginkan sesuatu.

Rasulullah SAW pernah bersabda (Sahih Muslim) sekiranya kita bermimpi buruk, kita perlu bangun dan bersolat/berdoa.

Selain itu, Rasulullah SAW juga meminta kita supaya meludah ke kiri 3 X (ini juga sebahagian dari amalan jabat dalam Abjad Malaysia) dan bermohon agar alamat mimpi berkenaan tidak mendatangkan apa-apa kemudaratan kepada kita. Selain itu, Rasulullah SAW tidak menggalakkan kita untuk memaklumkan mimpi yang buruk kepada sesiapapun selain memohon dengan Allah SWT agar melindungi kita dari apa-apa permasalahan.

Rasulullah SAW juga sangat membenci orang yang berbohong mengenai mimpinya.

Saya ada mendengar mengenai doa-doa tertentu dan wirid yang panjang perlu dibaca untuk memastikan mimpi kita adalah mimpi yang baik dan benar.

Terlalu banyaklah hadis mengenai mimpi yang tidak mampu saya huraikan di sini.

2 comments: