Followers

Thursday, June 25, 2009

SEKULARISME-IBU SEGALA FAHAMAN SESAT

SEKULARISME DAN ANCAMANNYA
oleh : Mohd Jais Anuar Bin Ahmad

Sejak kebelakangan ini, masyarakat sering digemparkan dengan pelbagai isu dan gimik dalam agama Islam. Kemunculan isu-isu ini, telah menguji tahap pengetahuan dan sensitivity masyarakat mengenai hal tersebut. Namun begitu, isu sekularisme sudah pun bertapak dan berkembang di seluruh dunia.

Sekularisme sebenarnya lebih dari sekadar pemisahan agama dan Negara. Itu hanyalah jelmaan sosio politiknya. Lebih dari itu sekularisme adalah suatu pandangan sarwa, yakni suatu world view atau weltanschauung.

Sekularisme dalam Kamus Oxford mendefinasikan sebagai “wordly or material. Not religious or spiritual” maksudnya keduniaan atau kebendaan, bukan agama atau roh. Para ulama’ telah bersepakat menyatakan bahawa sekularisme mengenepikan agama dari urusan kenegaraan, kemasyarakatan dan ekonomi. Ia meletakkan agama dalam ruang lingkup yang amat sempit dan memberi kebebasan kepada individu menganut agama yang disukainya.

Fahaman sekularisme ini menjadi Ibu kepada puluhan isme lain. Walaupun pada asalnya ia sekadar pengasingan agama daripada dunia tetapi terus berkembang dan berpegang dengan prinsip “here and now”. Secara tidak langsung fahaman ini menghasilkan penolakan terhadap hari akhirat dan manusia bebas melakukan apa sahaja. seterusnya

No comments:

Post a Comment