Followers

Friday, June 19, 2009

Waktu Idah-hukum tinggal bersama menurut Dr Masitah




Antara pendapat Dr Masitah Setiausaha Parlimen di Jabatan Perdana Menteri yang popular

Cun jugak Dr masitah ni..

1. Rujuk SMS

BEBERAPA hari sebelum Hari Raya Haji tahun lalu, saya melafazkan talak satu kepada isteri di depan ibu dan ayah mentua saya.

Setiap kali ada perselisihan faham, isteri saya keluar dari rumah dan perkara itu berlarutan. Sudah setahun saya cuba bersabar tetapi apabila dia menunjukkan perangai di rumah ibu bapanya, saya tidak boleh menerimanya.

perselisihan faham biasanya berlaku apabila saya menegur cara dia berpakaian yang mendedahkan aurat dan kadangkala berkaitan soal hubungan kelamin kami.


Apabila saya meminta untuk bersamanya, pasti pelbagai alasan diberi seperti letih bekerja dan tidak berminat, tapi jika rakannya sakit dan sebagainya, dia sanggup tunggu di hospital sampai pagi, tetapi tiada masa melayan suami.

Apabila dinasihat, pasti saya dimarah dan selalu dia meminta cerai. Isteri selalu mengatakan selama berkahwin dengan saya tiada apapun yang saya beri padanya, itu tidak boleh, ini tidak boleh, sedangkan semuanya saya sediakan seperti tempat tinggal yang selesa.


Hendak peti sejuk, sofa, pakaian baru, malah motosikal pun saya belikan, tapi masih tidak cukup.

Untuk pengetahuan Datuk, isteri saya baru saja bekerja selepas beberapa tahun menjadi suri rumah sepenuh masa. Kami ada seorang anak perempuan dan saya sudah menghantar SMS untuk merujuk semula.

Kini kami tinggal satu rumah, tetapi lain bilik. Alasan isteri saya ialah kami belum rujuk lagi, sedangkan saya sudah SMS mengatakan saya rujuk dia kembali.

Masalah saya ialah, apakah status perkahwinan saya sah atau tidak? Ini kerana ada yang mengatakan sah, ada yang tidak.

Saya ada merujuk pada pejabat agama, tapi mereka mengatakan kena tunggu keputusan mahkamah baru boleh rujuk kembali.

Apakah doa atau ayat al-Quran yang boleh saya amalkan untuk melembutkan hati isteri?





MUSHKIL
Kedah Darul Aman


Jika tuan merujuk isteri tuan ketika masih dalam edah, rujuk berkenaan adalah sah walaupun tanpa kemahuan pihak isteri. Cerai yang tuan lafazkan adalah di luar mahkamah, jadi ia perlu pengesahan pihak mahkamah dulu dalam hal ini.

Apa yang dimaklumkan jabatan agama tuan perlu menunggu keputusan mahkamah untuk mengetahui status cerai dan rujuk ini memang benar, kerana mahkamah yang akan memberi keputusan dalam hal ini sama ada cerai jatuh atau tidak.

Bagi talak rajie yakni talak satu dan dua, isteri tidak perlu keluar dari rumah. Bahkan, menjadi tanggungjawab suami untuk menyediakan tempat tinggal untuknya.

Harus isteri tinggal di rumah suami selama mana dia tidak dizalimi dengan harapan akan terbuka hati untuk merujuk semula.

Bukan mudah untuk mendidik isteri. Suami perlu kesabaran tinggi. Jika pun isteri selalu suka minta cerai, suami jangan melatah dengan memberinya hanya kerana kuasa di tangan suami.

Berlembutlah dengan isteri dalam memberi didikan. Kasih sayang yang ditunjukkan dalam mendidik jauh lebih baik dan berkesan daripada berkeras. teks asal disini

2. Rujuk semula selepas seminggu

SOALAN

BARU-BARU ini saya melafazkan talak kepada isteri. Seminggu selepas kami bercerai, saya berjumpa dengan isteri dengan niat untuk rujuk kembali.

Dalam pertemuan itu kami turut melakukan hubungan kelamin.

Soalan saya, adakah sah rujuk saya itu melalui hubungan kelamin atau adakah kami sudah dianggap melakukan zina?

Bolehkah seorang suami tinggal bersama isteri yang sudah diceraikan dalam tempoh edah?

MUSYKIL
Seremban


JAWAPAN


Jika tuan melafazkan talak satu atau dua, tuan mempunyai hak untuk rujuk pada isteri dalam tempoh edah. Jika talak tiga, maka tiada ruang kembali.

Jika talak rajie yakni satu dan dua dan dalam tempoh seminggu tuan dan isteri melakukan hubungan kelamin, maka tuan sah rujuk dengan isteri tuan.

Seorang suami jika menceraikan talak rajie boleh duduk dengan isterinya demi menggalakkan kembali mereka rujuk. artikel asal disini

Antara pendapat Dr Masitah Setiausaha Parlimen di Jabatan Perdana Menteri yang popular adalah Hukum Melacur, artikel asal adalah link dibawah..tapi telah di padam

http://www.hmetro.com.my/Current_News/HM/Sunday/AMMJ/20050619103443/Article/indexs_html

sebagai ganti kita tengok artikel disini

No comments:

Post a Comment