Followers

Sunday, August 9, 2009

YAKJUJ MAKJUJ DAN FITNAH DAJAL YANG DASHAT

Lihat lah betapa besarnya kehancuran yg dibawa oleh yakjuj makjuj dan dajal..
selamatkan diri dan keturunan kita dari fitnah dajal dengan berdoa setiap lepas solat..

Doa yang disarankan oleh Rasulullah SAW :

Allahumma inna naudhu bika min 'adhabi jahannam, wa min 'adhabi 'l-qabr,
wa min fitnati 'l-mahya'i wa'l-mamat, wa min fitnati' l-masihi 'd-dajjal."
(Isnad Sahih - dirawikan oleh ramai sahabat spt. Anas, Abu Hurairah 'A'ishah, Ibn 'Abbas, dan Sa'd)

Selain itu, Rasulullah SAW juga menyaran mengamalkan bacaan 10 ayat pertama surah Kahfi. (Mutawatir Al Hadith - Abu Daud)

Yakjuj Makjuj

Surah Al-Kahfi

"Mereka akan bertanya kepadamu (Muhammad) mengenai Zulkarnain. Katakanlah: ‘Aku akan bacakan kepadamu cerita mengenainya’. Sesungguhnya Kami memberi kekuasaan kepadanya di (muka) bumi, dan Kami memberikan kepadanya jalan (untuk mencapai) segala sesuatu, maka dia pun menempuh suatu jalan.

“Hingga apabila dia sampai ke tempat terbenam matahari, dia melihat matahari terbenam di dalam laut berlumpur hitam dan dia mendapati di situ segolongan umat. Kami berkata: ‘Hai Zulkarnain, kamu boleh menyeksa atau boleh berbuat kebaikan terhadap mereka’. Berkata Zulkarnain: ‘Adapun orang yang aniaya maka kami kelak akan mengazabnya dengan azab yang tidak ada taranya’.” (ayat 83 hingga 87)

“Kemudian dia menempuh jalan (yang lain). Hingga apabila sampai ke tempat terbit matahari (Timur) dia mendapati matahari itu menyinari segolongan umat yang Kami tidak menjadikan bagi mereka sesuatu yang melindunginya dari (cahaya) matahari itu,” (ayat 89 dan 90).

“Kemudian dia menempuh suatu jalan (yang lain lagi). Hingga apabila dia sampai antara dua gunung, dia mendapati di hadapan kedua bukit itu suatu kaum yang hampir tidak mengerti pembicaraan. Mereka berkata: ‘Hai Zulkarnain, sesungguhnya Yakjuj dan Makjuj itu orang yang membuat kerosakan di muka bumi, maka dapatkah kami memberikan sesuatu pembayaran kepadamu, supaya kamu membuat dinding antara mereka?’.

Zulkarnain berkata: ‘Apa yang dikuasakan Tuhanku kepadaku terhadapnya adalah lebih baik, maka tolonglah aku dengan kekuatan (manusia dan alat-alat), agar aku membuatkan dinding antara kamu dan mereka, berilah aku potongan-potongan besi’.

“Hingga apabila besi itu sama rata dengan kedua (puncak) gunung itu, berkatalah Zulkarnain: ‘Tiuplah (api itu)’. Hingga apabila besi itu sudah menjadi (merah seperti) api, dia pun berkata: ‘Berilah aku tembaga (yang mendidih) agar ku tuangkan ke atas besi panas itu’.

“Maka mereka tidak bisa mendakinya dan mereka tidak bisa (pula) melubanginya. Zulkarnain berkata: ‘Ini (dinding) adalah rahmat dari Tuhanku, maka apabila sudah datang janji Tuhanku, Dia akan menjadikannya hancur luluh; dan janji Tuhanku itu adalah benar’,” (ayat 92 hingga 98).

Mengenai Dajjal - Antara Hadis-Hadis :

Dajjal berketurunan Yahudi. Bukan dari keturunan jin tetapi daripada manusia yang Minal Munzharin - ditangguhkan kematiannya. Bapa dajjal berketurunan syaqq (dukun yahudi) rupanya tinggi dan gemuk dan berhidung seperti paruh burung dan ibunya juga seorang yang gemuk dan dari bangsa Jin yang pernah ditangkap oleh Nabi Allah Sulaiman a.s. dan dimasukkan ke dalam penjara.

Hadis Huzaifah r.a katanya: Rasulullah s.a.w. telah bersabda: Dajjal ialah orang yang buta sebelah matanya iaitu sebelah kiri, lebat (panjang) rambutnya serta dia mempunyai Syurga dan Neraka. Nerakanya itu merupakan Syurga dan Syurganya pula ialah Neraka (Hadis Sahih Muslim)

Ada beberapa ciri perawakan Dajjal yg disebutkan dalam Hadis Rasulullah S.a.w, diantaranya: Seorang yg kelihatannya masih muda, berbadan besar dan agak kemerah-merahan, rambutnya kerinting dan tebal. Kelihatan dari belakang seolah-olah dahan kayu yg rimbun.

Pertama: Buta mata kirinya dan kelihatan seperti buah kismis yg kecut, manakala mata kanannya tertonjol keluar kehijau-hijauan berkelip-kelip laksana bintang. Jadi kedua-dua matanya adalah cacat.

Kedua: Tertulis di dahinya tulisan “Kaf-Fa-Ra”.

Kedua-dua tanda ini muncul dalam diri Dajjal setelah ia mengaku sebagai Tuhan.

Menurut riwayat yg sahih yg disebutkan dalam kitab “Shahih Muslim”, bahawa Dajjal itu sudah wujud sejak beberapa lama. Ia dirantai di sebuah pulau dan ditunggu oleh seekor binatang yg bernama “Al-Jassasah”. Terdapat hadis panjang mengenainya. Daripada Hadis ini jelaslah bagi kita bahawa Dajjal itu telah ada dan ia menunggu masa yg diizinkan oleh Allah swt utk keluar menjelajah permukaan bumi ini.

Dajjal akan hidup setelah ia memulakan cabarannya kepada umat ini, selama empat puluh hari sahaja. Namun begitu, hari pertamanya adalah sama dgn setahun dan hari kedua sama dengan sebulan dan ketiga sama dengan satu minggu dan hari-hari baki lagi sama seperti hari-hari biasa. Jadi keseluruhan masa Dajjal membuat fitnah dan kerosakan itu ialah 14 bulan dan 14 hari. Dalam Hadis riwayat Muslim ada disebutkan:

Kami bertanya: “Wahai Rasulullah! Berapa lamakah ia akan tinggal di muka bumi ini? Nabi saw, menjawab: Ia akan tinggal selama empat puluh hari. Hari yg pertama seperti setahun dan hari berikutnya seperti sebulan dan hari ketiga seperti seminggu. Kemudian hari yg masih tinggal lagi (iaitu 37 hari) adalah sama seperti hari kamu yg biasa.

Lalu kami bertanya lagi: Wahai Rasulullah saw! Di hari yg panjang seperti setahun itu, apakah cukup bagi kami hanya sembahyang sehari sahaja (iaitu 5 waktu sahaja). Nabi saw menjawab: Tidak cukup. Kamu mesti mengira hari itu dgn menentukan kadar yg bersesuaian bagi setiap sembahyang..”

"Ia (Dajjal) akan datang dengan membawa umpama syurga dan neraka; dan apa yang ia katakan syurga itu sebenarnya (adalah) neraka"

dan seumpamanya menyatakan :

"Dan ia akan membawa air dan api. Dan apa yang orang-orang melihat air itu sebenarnya api yang menghanguskan; dan apa yang orang-orang melihatnya api itu sebenarnya air tawar yang sejuk"

"la akan membawa gunung roti dan sungai penuh air "

"Ia membawa dua sungai, yang satu penuh air, dan satu lagi penuh api"

"Dajjal akan muncul dengan membawa sungai dan api; barang siapa masuk dalam sungainya; ia akan memikul beban dan dilenyapkan ganjarannya; dan barangsiapa masuk dalam apinya, akan memperoleh ganjaran dan dihilangkan bebannya"

"Sungguh ia akan membawa syurga dan neraka. Adapun neraka Dajjal ialah syurga, dan syurga Dajjal ialah Neraka. Maka barangsiapa diuji dengan neraka Dajjal, hendaklah ia menutup matanya dan mohon pertolongan Allah*, dan neraka itu akan dingin dan damai"

* Mengikut kefahaman saya, ada satu lagi menyebut memohon Pertolongan Allah SWT menerusi Amalan pembacaan Surah Al-Kahfi. Wallahualam.

"Ia akan menjelajah dengan membawa dua gunung. Yang satu, penuh dengan pohon, buah-buahan dan air, dan yang lain, penuh dengan api dan asap. Ia berkata: Ini adalah syurga, dan ini adalah neraka"

"Kami bertanya:

Wahai Rasulullah, bagaimanakah cepatnya perjalanan Dajjal di muka bumi? Beliau menjawab: seperti cepatnya awan ditiup angin"

"Bumi akan digulung untuknya; ia menggenggam awan di tangan kanannya, dan mendahului matahari di tempat terbenamnya; lautan hanya sedalam mata-kakinya; di depannya adalah gunung yang penuh asap"

"Ia akan melompat-lompat antara langit dan bumi" (Abu Dawud).
.
"Dajjal akan muncul dengan menaiki keledai putih; yang jarak antara dua telinganya adalah tujuh puluh ela"

(ada satu lagi menyatakan 40 ela dan 30 ela di mana jarak antara kaki-kakinya adalah perjalanan sehari semalam)

"Dan ia melalui hutan rimba, dan ia berkata kepadanya: Keluarkanlah kekayaanmu, maka kekayaaan rimba itu mengikuti dia, bagaikan lebah mengikuti ratunya"

"Ia datang pada suatu kaum dan mengajak mereka (supaya mengikutinya), dan kaum itu beriman kepadanya, ia memerintahkan langit, maka turunlah hujan, lalu ia memerintahkan bumi, maka keluarlah tumbuh-tumbuhan. Lalu ia datang kepada kaum yang lain, dan mengajak mereka (supaya mengikutinya), dan kaum itu menolak ajakannya, maka berpalinglah ia dari mereka, lalu kaum itu tertimpa kelaparan, dan tak ada sedikit kekayaan pun yang mereka kuasai"

"Dan di antara fitnah Dajjal ialah, apabila ia datang pada suatu kaum yang tidak mau beriman kepadanya, maka tiada lagi ternak mereka yang tertinggal, melainkan binasalah semuanya; dan apabila ia datang pada kaum lain yang beriman kepadanya, maka ia memberi perintah kepada langit, lalu turunlah hujan, dan ia memberi perintah kepada bumi, lalu keluarlah tumbuh-tumbuhan"

"Sungai-sungai dunia dan buah-buahan akan tunduk kepada Dajjal; maka barangsiapa mahu mengikutinya, ia akan memberi makan kepadanya dan menjadikan (pengikutnya) seorang kafir dan barangsiapa menentang dia, maka persediaan makanan (penentang Dajjal) akan dirampas dan dihentikan mata pencariannya"

"Ada beberapa kaum yang bersahabat dengan Dajjal akan berkata: "Sesungguhnya kami tahu bahwa Dajjal adalah kafir, tetapi kami bersahabat dengan Dajjal, agar kami dapat makan dari makanannya, dan agar kami dapat memberi makan ternak kami dari pohon-pohonnya"

"Dan ia (Dajjal) akan membawa gunung roti, dan sekelian manusia akan mengalami kesukaran, kecuali orang yang mengikutinya"

"bersama-sama Dajjal akan dibangkitkan syaitan-syaitan yang rupanya mirip dengan orang-orang yang telah meninggal, apakah itu ayah ataukah saudara"

"Syaitan-syaitan yang rupanya mirip dengan orang yarg telah meninggal akan menyertai Dajjal, dan mereka akan berkata kepada orang yang masih hidup: Kenalkah engkau padaku? Aku adalah saudaramu; aku adalah ayahmu; atau aku adalah salah seorang kerabatmu"

"Dan Dajjal akan menyembuhkan orang buta, orang sakit lepra, dan akan menghidupkan orang mati"

"Bersama-sama Dajjal akan dibangkitkan syaitan-syaitan yang akan bercakap-cakap dengan manusia"

(dan ditafsir bahawa orang yang terpedaya akan mengikuti Dajjal berkenaan kerana menyangkakan Dajjal mempunyai mukjizat Nabi Isa a.s. (yang telah dijanjikan Allah SWT untuk menjadi penyelamat selepas Imam Mahdi) kerana dapat menghidupkan orang yang mati, sembuhkan kusta, mencelikkan mata yang buta)

"Dan di belakangnya ialah Dajjal yang bersama-sama dia adalah tujuh puluh ribu orang Yahudi" (dalam yang lain disebutkan 70,000 Yahudi Isfahan yang memakai toga)

"Kebanyakan orang yang mengikuti Dajjal ialah kaum Yahudi, para wanita, dan rakyat jelata"

"Dajjal musuh Allah, akan muncul dan dia akan disertai oleh bala tentara yang terdiri dari kaum Yahudi dan segala macam bangsa"

"Dan orang yang paling akhir yang mendatangi Dajjal ialah kaum wanita"

"Awas! Kebanyakan kawan dan pengikut Dajjal ialah kaum Yahudi dan anak-anak yang tidak sah" (anak luar nikah)

"Dan para wanita akan nampak seperti laki-laki dan laki-laki akan nampak seperti wanita"

"Barangsiapa mendengar perihal Dajjal, hendaklah menjauhkan (diri) daripadanya. Demi Allah! Orang akan mendatangi Dajjal, dan ia menyangka bahwa dia adalah orang mukmin, dan ia akan mengikuti dia (Dajjal) kerana syak wasangka (tipu helah/muslihat) yang ditimbulkan dalam hatinya"

"Ia (Dajjal) akan berkata: Apabila rantai yang mengikat aku ini terlepas, aku tak akan membiarkan sejengkal tanah pun yang tak dipijak oleh kakiku, kecuali kota suci Madinah" (dalam lain disebut Kota Suci Madinah dan Makkatul Mukarramah)

"Dan tidak lama lagi, aku (Dajjal) akan diizinkan keluar, maka aku akan keluar dan mengadakan perjalanan di muka bumi, dan tidak satu tempat tinggal pun yang tidak aku singgahi selama empat puluh malam, terkecuali Makkah dan Madinah"

Wallahu'alam

No comments:

Post a Comment