Followers

Sunday, August 23, 2009

Jihad Anak Melayu di Afghanistan

Sudah lama saya mengagumi nama C.N. AL AF-GHANI. beliau pernah terlibat sendiri berjuang di bumi Afghanistan menetang pencerobohan tentera Rusia. Malah buku2 karangan beliau pun pernah saya baca. Dia tidak dikenali oleh orang biasa atau oleh ahli koprat, kerana beliau bukan berjuang untuk glamour. Tetapi bagi pencinta jihad., nama ini Adalah terlalu istimewa kerana beliau adalah salah seorang dari kalangan anak melayu yang telah mengharumkan nama bangsa melayu di medan jihad.

Sorotan Memoir Jihad Anak Melayu di Afghanistan

Merintis Jalan Syuhada

memoir-jihad2

C.N. AL AF-GHANI atau Cikgu Non (nama mesra beliau) pernah menjadi penjawat awam iaitu pendidik di beberapa buah sekolah, yang terakhir ialah Sekolah Menengah Tajar, Alor Setar, Kedah. Cikgu Non juga memesrai anak-anak muda pelbagai lapisan dan pernah memimpin anak-anak muda Islam di Padang Terap. Ketika isu rampasan tanah Muassasah Darul Ulum dalam dekad 80an, beliau dan anak-anak muda yang lain menyingsing lengan berdada dengan pihak yang sentiasa mencemburui hasrat Parti Islam untuk membina kefahaman masyarakat dengan ilmu Islam. Di tapak yang menjadi kontroversi inilah , hari ini berdiri megah kompleks pendidikan Islam Darul Ulum yang diilhamkan oleh Almarhum Ustaz Fadhil Noor.

Nama C.N. AL AF-GHANIbegitu mahsyur di kalngan pencinta jihad.. nama nya terpahat di bumi Aghanistan sebagai Mujahidin..

Tetapi nama ini hanyalah sebagai penggugat keselamatan negara, pemberontak , pelampau, KMM dan segala bentuk nama buruk yang di lemparkan kepada beliau di Negaranya sendiri . Beliau ditahan dibawah ISA kerana dosa yang beliau lakukan iaitu "dosa besar" sebagai "Mujahidin Afghanistan".

selanjutnya kisah beliau .
http://tintajundi.wordpress.com/2008/12/20/aluan-memoir-jihad-anak-melayu-di-afghanistan/

3 comments: